Loving Vincent

Loving Vincent, een audiovisueel document dat ons meer leert en vertelt over de Nederlandse schilder.

Wij bekeken de film ‘Loving Vincent’ van Dorota Kobiela en Hugh Welchman in de filmzaal van Theater Aan de Slinger te Houten. Het leuke aan dit filmhuis is dat je vooraf een korte introductie krijgt over het ontstaan van de film. Dat deze animatiefilm een kunstwerk op zich is blijkt wel uit het aantal frames, 65.000, dat nodig was om deze film tot stand te brengen. De penseelstreken zijn minutieus in de frames vastgelegd om beweging in beeld te brengen. Dit is helemaal goed te zien als je na de film ook een bezoek brengt aan het Noordbrabants Museum. Hier krijgt de film extra aandacht in een tentoonstelling waar 100 doeken uit de film te bewonderen zijn. 125 kunstenaars hebben 6 jaar lang gewerkt aan deze geschilderde animatie.

De film

Als de film begint heb ik enige moeite, door de beweging van verfstreken, om me te focussen. Al snel wordt ik gegrepen door het verhaal en de vraag: hoe is Vincent nou aan zijn einde gekomen. Na enige aarzeling voel je je verbonden met de hoofdpersoon en zie je eenzelfde verbinding ontstaan tussen hem en Vincent. Boeiende personages komen voorbij en maken dat je tot het laatst geboeid blijft kijken naar deze prachtig in beeld gebrachte fase in Vincents leven. Het Franse platteland leeft echt in deze film en doet je verlangen naar het struinen door de dorpjes onder de zon. Buiten al het moois heeft de film ook iets triests. Zeker als je bedenkt dat Dorota Kobiela hier in eerste instantie op kleinere schaal aan begon omdat ze geïntrigreerd raakte door de somberheid van Vincent, een somberheid die ze bij zichzelf herkende.

Als ik deze film in enkele woorden moet vatten dan kom ik op: schilderachtig, melancholisch, pakkend. Een aanrader!

Boek Vincent door Barbara Stok

Boek in stripvorm ‘Vincent’ door Barbara Stok

De tenstoonstelling

Als je de tentoonstelling bezoekt, ervaar je pas echt wat een monsterproductie deze animatie eigenlijk is. Kijkend naar het mystery board, ook gebruikt in misdaadseries (verdachten, slachtoffer, wapen, etc.), besef je de complexiteit van het verhaal dat verteld wordt. Alle personages en verhalen komen hier bijeen. Ook het aantal doeken uit de film imponeert.
Je kunt ook een kijkje nemen bij het maken van een frame. Op bepaalde dagen is de kunstenares Setareh Goodarzi, zij werkte mee aan deze film, aan het werk te zien achter haar werkstation.

Met name het herkennen van de beelden uit de film maakt het bezoek bijzonder.

De film is op dit moment door heel het land te zien en een topidee voor de komende kerstvakantie.